România deține recordul negativ la abandon școlar între cele 27 de țări din Uniunea Europeană, informează www.europalibera.org. Cele mai mai des întâlnite cauze ale abandonului școlar sunt sărăcia și faptul că părinții nu-și îndrumă copiii către școală.
Definiția abandonului școlar în viziunea UE este renunțarea la studiile obligatorii și nereluarea lor de către tinerii cu vârste între 18 și 24 de ani.
Conform Eurostat – statistica Uniunii Europene, abandonul școlar timpuriu din România era în 2023 de 16,6%. Conform datelor Ministerului Educației, situația ar fi cu mult mai gravă.
În raportul privind starea învățământului preuniversitar în anul școlar 2022-2023, Ministerul Educației scrie că „rata brută de cuprindere școlară în toate nivelurile de învățământ (de la învățământul preșcolar la cel superior), ca raport din populația în vârstă de 3-23 de ani, a fost de 76%, valoare mai mică în raport cu anul școlar anterior”.
Cu alte cuvinte, aproape un sfert dintre copiii și tinerii din România care ar fi trebuit să meargă la școală erau în afara sistemului educațional. Tot în documentul Ministerului Educației se scrie că în anul școlar 2022-2023, numărul de elevi din învățământul preuniversitar a fost de aproape trei milioane (2.891.700), ceea ce înseamnă că, numai într-un an școlar, 2021-2022, peste 18.000 de copii au părăsit ciclul primar sau gimnazial.
Abandonul școlar este cel mai mare în mediul rural, unde un sfert dintre tineri au abandonat școala.
România a devenit astfel campioana Uniunii Europene la abandon școlar, cu o rată de 16,6% în condițiile în care media blocului comunitar este de 9,5%.