Profesia de taximetrist este pe moarte, confirmă experții internaționali în siguranță auto. În următorii ani, majoritatea șoferilor vor fi șomeri, fiind înlocuiți de roboți și mașini cu conducere autonomă. Roboții auto vor asigura o conducere mai rapidă și mai sigură pentru transportul pasagerilor, sună predicțiile oamenilor de știință.
Producătorii de automobile din întreaga lume susțin că pilotul automat, despre care au crezut că va fi gata să intre în circulație în doi-trei ani, ar putea fi prezent pe șosele, în cel mai bun caz, peste 10 – 20 de ani, susține Philip Koopman, expert în siguranța vehiculelor autonome la Universitatea Carnegie Mellon.
Încercările de a dezvolta și testa vehicule autonome se confruntă cu eșecuri constante. Un exemplu recent este compania de software Ghost Autonomy, care tocmai și-a închis toate operațiunile la nivel mondial, invocând o cale incertă către profit, scrie Reuters.
Toamna trecută, unitatea autonomă Cruise a General Motors a intrat în anchetă de reglementare după ce unul dintre vehiculele sale autonome a lovit și târât un pieton. Drept urmare, producătorul american de automobile a făcut concedieri și a anulat investiții de un miliard de dolari. În același timp, CEO-ul General Motors, Mary Barra, a declarat în februarie că tehnologia autonomă are „beneficii extraordinare” iar compania are acum „un activ incredibil de valoros”.
Sursele Reuters consideră că pariul Tesla pe noua sa platformă de mașini subcompacte este un robotaxi foarte riscant. Conducerea autonomă este un viitor îndepărtat, deoarece dezvoltatorii se confruntă cu obstacole de inginerie și de reglementare.
Pe de altă parte, Elon Musk a anunțat că „Tesla Robotaxi va fi prezentată pe piață pe 8 septembrie”. Tesla a abandonat anterior utilizarea radarelor pentru conducerea autonomă. Și unii experți consideră asta o greșeală. Dezvoltatorii Tesla au vrut să reproducă funcția creierului unui șofer viu care nu folosește niciun radar și se bazează doar pe vederea sa.
”Oricine dezvoltă vehicule autonome va trebui să demonstreze fiabilitatea pilotului automat pe parcursul mai multor ani de condus impecabil, lucru pe care industria nu este aproape deloc să realizeze, notează Philip Koopman.
Încercarea de robotaxi a lui Tesla vine pe fondul unor procese fără precedent și a unor investigații guvernamentale privind tehnologiile înșelătoare de pilot automat sau de autoconducere completă. Aceste sisteme, în ciuda denumirilor lor ambițioase, sunt concepute doar pentru a asista direcția, frânarea și schimbarea benzii. Tesla a fost de acord să recheme peste 2 milioane de mașini cu conducere autonomă în decembrie, sub presiunea autorităților americane de reglementare în materie de siguranță, își amintește Reuters. Producătorul auto se confruntă cu o anchetă penală de către Departamentul de Justiție al SUA pentru afirmații că mașinile sale se pot conduce singure. Tesla îi avertizează acum pe șoferi să țină mâinile pe volan și să mențină controlul asupra vehiculelor și că pilotul automat nu face mașinile autonome.
Potrivit statisticilor americane, peste 100 de persoane mor în accidente de circulație în Statele Unite în fiecare zi, dintre care aproximativ 20 sunt pietoni. Dar aceste incidente sunt atribuite mai degrabă șoferilor, decât companiilor producătoare de software pentru conducere autonomă.