Consiliul Suprem de Apărare a Ţării (CSAT) a aprobat concepția de realizare a capabilității operaționale de apărare aeriană cu avioane multirol de generația a V-a, mai exact cu F35. Numai că nu imediat, ci după 2030. În comunicatul CSAT, se precizează că avioanele F35 sunt dotate cu o gamă largă de senzori avansaţi și au capacitate de schimb de informaţii criptate în timp real atât cu platforme aeriene, cât şi cu sisteme de apărare cu baza la sol. De asemenea, F35 au capacitate de gestionare reală a imaginii operaţionale a câmpului de luptă, pot folosi muniţii inteligente de înaltă precizie și permit realizarea şi menţinerea superiorităţii aeriene, condiţie obligatorie pentru asigurarea suveranităţii în spaţiul aerian naţional şi, la nevoie, pentru apărarea acestuia, se mai arată în comunicatul CSAT. România a achiziționat recent 32 de avioane F-16 Fighting Falcon din Norvegia, la un preț de 388 de milioane de euro, pentru a asigura tranziția către F-35, notează www.defenseromania.ro. Cele 32 de avioane F-16 AM/BM norvegiene sunt în configurație M6.5.2, iar contractul include și motoare de rezervă și suport logistic. Toate bune și frumoase doar că primele avioanele F16 din Borbegia vor fi livrate României abia la sfârșitul anului 2023, în timp ce restul cine știe când. Și mai e ceva jenant pentru ”strategii” armatei române. Resursa celor 32 de F-uri norvegiene e pe final, media fiind de 10 ani, așa că până ni le livrează s-ar putea să fie atât de depășite și de inutilizabile încât să le folosească doar cei de la Bobocu pe post de… ”școală de șoferi”. General-maior dr. ing. Teodor Incicaș, șeful Direcției Generale pentru Armamente, a declarat, citat tot de www.defenseromania.ro, că achiziția de către România a avioanelor de luptă de generația a V-a F – 35 Lightning II este un program complex și de durată care necesită investiții în infrastructura militară. De parcă asta ar fi principala problema și nu faptul că au întârziat programele de modernizare a armatei ani de zile, ajungând în cele din urmă să achiziționeze toate vechiturile în care, ulterior, să mai bage o groază de bani ca să le modernizeze. ”Armata României își propune ca după 2030 să realizeze prima capabilitate operațională, prima escadrilă de avioane F-35. În acest sens e nevoie de demersuri complexe precum analize în ceea ce privește infrastructura, realizarea corecțiilor de infrastructură prin investiții, iar mai apoi achiziția care e și ea complexă ca derulare, dar și ca termen de livrare. De aceea e de dorit ca anul acesta sau la anul să facem demersuri pentru semnarea contractului pentru F-35”, a precizat, în luna martie, generalul-maior dr. ing. Teodor Incicaș, șeful Direcției Generale pentru Armamente. La vest de noi, ungurii gândesc altfel. Într-un interviu acordat cotidianului maghiar Portfolio, Gáspár Maróth, însărcinatul guvernamental responsabil pentru coordonarea dezvoltării forţelor militare şi a industriei militare ungare, a spus că a fost analizată posibilitatea ca Ungaria să achiziţioneze avioane de luptă F-35, dar din punct de vedere cost/utilitate ar putea să nu fie cea mai bună alegere pentru ce sarcini şi misiuni trebuie să îndeplinească Forțele Aeriene Ungare. Din declaraţiile oficialului ungar reiese că avionul F-35 este prea costisitor, iar capacitățile avansate ale acestei aeronave nu sunt necesare Forțelor Aeriene Ungare, deoarece avioanele Gripen acoperă nevoile Ungariei în materie de misiuni pentru protejarea spaţiului aerian naţional şi nu numai. Gáspár Maróth a subliniat că Ungaria nu cumpără acum un nou tip de avion de luptă, deoarece experții maghiari din industria de apărare se așteaptă la un salt tehnologic în domeniul aviaţiei militare, până în 2030-2040. Ungaria analizează în momentul de față posibilitatea de a se alătura unui program militar care urmăreşte dezvoltarea unui avion de luptă din a șasea generație, dar aceste proiecte sunt încă studiate pentru a înțelege exact care sunt direcțiile de dezvoltare și ce aduc nou, comparativ cu ceea ce există în prezent (n.a. în materie de avioane de luptă). În prezent, sunt două astfel de programe militare la nivel european: unul este proiectul Future Combat Air System (FCAS) condus de Dassault, cu participarea Airbus, Indra, Thales și MBDA, iar celălalt este programul avionului de luptă britanic de generația a VI-a, ”Tempest”. Echipa care va realiza aeronava Tempest este compusă din specialiști ai companiilor BAE Systems, Leonardo UK, MBDA UK și Rolls-Royce, care vor beneficia de expertiză și îndrumarea Ministerului britanic al Apărării. Așa că, în timp ce industria maghiară de apărare se arată interesată să participe la crearea avioanelor militare de generația a VI-a până în 2030, noi nu le vom avea nici pe cele de generația a V-a. Și asta în condițiile în care la ușa estică a României se aude tot mai tare vorbindu-se rusește.