Invenţia asfaltului cu plastic reciclat aparţine cercetătorilor Universităţii „Dunărea de Jos” din Galaţi și a fost deja brevetată și recunoscută la nivel internaţional de „European Patent Office”, notează cotidianul “Adevărul”. După o muncă de cercetare care a durat aproximativ cinci ani, specialiştii Universității „Dunărea de Jos” Galaţi au inventat o compoziţie obţinută din reciclarea materialelor din plastic, care poate fi adăugată în asfalt, dându-i astfel elasticitate. În plus, va fi protejat și mediul prin introducerea unei cantități de microplastice. Tehnologia se numește „Îmbunătățirea mixturilor asfaltice cu grit deșeu și microplastice”, și a fost brevetată internațional de către „European Patent Office” –EPO, Oficiul de Invenții a Uniunii Europene. O echipă din cadrul departamentului de Ingineria Materialelor şi Mediului, condus de prof. Daniela Buruiană, a lucrat la acest proiect. Astfel, cercetătorii au reușit să elaboreze tehnologia de includere a plasticului în mixturi asfaltice cu performanțe mai bune decât în „rețetele” clasice, crescând elasticitatea și rezistența asfaltului la diferențele de temperatură iarnă – vară. Potrivit specialiștilor, acest tip de asfalt nu doar că nu costă mai mult decât cel clasic, dar aduce o creştere a duratei de viaţă a şoselei cu 25-30%. Echipa de cercetători a propus o îmbunătățire a rețetei amestecului asfaltic prin adăugarea de particule microplastice pe bază de polipropilenă la rețeta optimizată, în vederea îmbunătățirii rezistenței mecanice și la uzură, la apă și alți agenți exogeni (lumină, îngheț-dezgheț, uzură mecanică). „Problema tehnică rezolvată prin invenție constă în înlocuirea nisipului cuarțos natural cu nisipul rezidual și protejarea mediului prin introducerea unei cantități de microplastice, care conduc la îmbunătățirea proprietăților mixturilor asfaltice reducând riscul de fisurare în diferite condiții meteorologice”, se arată în prezentarea publicată pe site-ul „European Patent Office”. Tot de pe site-ul „European Patent Office” se precizează că, prin aplicarea rețetei inovatoare de la Universitatea din Galați, se obțin nouă avantaje: reducerea costului mixturilor asfaltice, cantități mai mici de bitum; reducerea riscurilor de apariție a microfisurilor în mixturile asfaltice datorate variațiilor de temperatură; reducerea vâscozității liantului asfaltic (bitum), economisind energie reducem emisiile de dioxid de carbon (CO2); creșterea proprietăților fizice; îmbunătățirea rezistenței la uzură a mixturilor asfaltice (amestec de deșeuri de pietriș – microplastice); înlocuirea parțială a nisipului natural de cuarț cu deșeuri de nisip rezultate din operațiunile de sablare a corpului navelor; îmbunătățirea considerabilă a caracteristicilor amestecului asfaltic; utilizarea deșeurilor de nisip ca subprodus industrial dăunător mediului; recuperarea micro-plasticelor pentru a reduce efectul negativ asupra mediului și a sănătății populației. Invenţia ar putea fi pusă imediat în practică de către firmele care se ocupă cu asfaltarea și de către autoritățile locale, susţin reprezentanţii UDJ Galaţi.