După ce a fost manipulată ”by the book”, presa din România a început să preia timid unele investigații ale presei europene care redau exact tabloul dezastrului existent pe lanțul de aprovizionare al aviațiilor militare. Primul scandal a izbucnit în România cu firma ”JetFly Hub”, scoasă din circuitul NATO al aprovizionării aviației militare cu kerosen printr-o ”lucrătură” de dosar a DIICOT din ”Republica Ploieșți”. Era tăiată astfel aprovizionarea aviației militare române cu kerosen din sursele NATO de la Meditarenă și lanțul de aprocizonare era pus, la un preț cu mult mai mare, în mâinile kazahilor ce controlează ”Rompetrol”, adică a bunilor prieteni ai lui Putin. Scandalul media a fost declanșat de cele două televiziuni centrale din București care susțineau la începutul războiului din Ucraina că imaginile cu atacarea Kievului sunt false, fiind o făcătură a mass mediei globaliste. Nu, nici măcar nu este ciudat, ci sursele de manipulare existente în România erau puse în valoare la maxim. Îți venea să te uiți pe cer ca nu cumva să-ți cadă vreun MIG românesc în cap, așa de tare erau țipetele isterice ale unor moderatoare de talk ”șou”. Interesul pentru controlul kerosenului folosit de aviația militară română a fost atât de mare deoaerece suntem, noi și polonezii, cei mai apropiați de zona de război iar îm cazul îm care acesta s-ar fi generalizat eram primii în misiuni. Pumnul dat, prin România, direct în gura forțelor NATO din Europa. a declanșat o analiză serioasă a lanțului de aprovizionare. Analiștii și ofițerii structurilor de informații ai NATO au avut însă parte de uriașe surprize. Analizând capacitățile de producere a kerosenului pe plan european, în sensul de ”cine produce”, ”cât produce” și ”pe cine aprovizionează”, au constatat că două celebre firme europene, una franceză și una germană, aprovizionează aviația militară rusească. Cotidianul francez ”Le Monde” nota recent că ”TotalEnergies”, compania petrolieră franceză, operează în continuare în Rusia și face profit de pe urma vânzării de condensat de gaz către Rusia, care ulterior este transformat în kerosen pentru avioanele de luptă ale armatei ruse. Publicația notează că gigantul petrolier din Franța ar obține venituri din vânzarea de condensat de gaz care, odată transformat în kerosen, alimentează avioanele rusești care bombardează Ucraina. ”Gigantul petrolier francez exploatează, împreună cu partenerul său local Novatek, un zăcământ din care se extrag condensate de gaz, o hidrocarbură lichidă care, odată transformată în kerosen, este folosită pentru realimentarea avioanelor de luptă rusești angajate în războiul din Ucraina. Terneftegaz, care exploatează acest zăcământ, este deținută în proporție de 49% de TotalEnergies și 51% de Novatek. Lanțul de aprovizionare ar ajunge până la două baze aeriene militare”, nota ”Le Monde”. Cei de la ”TotalEnergies” au negat informațiile dar dovezile obținute inclusiv prin satelit sunt clare. Nici nu s-au stins bine ecourile scandalurilor legate de kerosen din România și Franța, c[ apare în ecuație și presa germană. care vine cu dezvăluiri de senzație. Revista germană DER SPIEGEL și cea de-a doua televiziune germană (ZDF) au investigat modul în care condensul, printre altele, produs de societatea mixtă germano-rusă Achimgaz este procesat și utilizat în Rusia. ”Asociația în participațiune furnizează Gazprom, care procesează condensul în mai multe etape, printre altele transformate în combustibil de aviație. În cele din urmă, situația este că întreprinderile mixte Wintershall Dea livrează către Gazprom fără a ști exact ce se întâmplă cu materia primă. Prin urmare, Wintershall Dea nu poate spune unde și cât de profund este implicată compania în război”, scrie DER SPIEGEL. Cei de la compania germană ”Wintershall”, aceeași companie intermediară prin care gazul rusesc era livrat României la prețuri exorbitante, au negat acuzațiile pe de o parte, iar pe de alta au recunoscut că ”nu putem părăsi Rusia cu ușurință, deoarece acest lucru nu ar fi foarte simplu din punct de vedere juridic. Oricât de nebun ar suna, vânzarea sau cedarea acțiunilor unei companii din Rusia necesită aprobarea guvernului”, a declarat CEO-ul Wintershall Dea, Mario Mehren. Morala este că… nu există morală în afacerile UE cu Rusia iar impunerea unor obligații și sancțiuni pare a fi mai mult pentru membrii de rând ai Uniunii și nu pentru cei care stau la masa mare așa cum stau la nuntă mirii cu nașii.
Cristian Pohrib