Afacerile berarilor din România au fost afectate în prima parte a acestui an. Piața berii a înregistrat o scădere de 10%, în primele patru luni din 2022, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
„În România, ca și în celelalte țări europene, contextul economic este unul foarte dificil, fiind încă marcat de efecteler crizei sanitare generate de Covid-19, de războiul din Ucraina, dar și de creșterea accelerată a inflației, a prețurilor materiilor prime, energiei, gazelor și combustibilului”, a declarat Julia Leferman, director general al Asociației Berarii României.
Potrivit Raportului Europe Economics despre impactul pandemiei de coronavirus SARS-CoV-2 asupra industriei berii, deși în 2021 au existat perioade de redresare, sectorul berii a înregistrat doar creșteri moderate ale vânzărilor, deoarece sectorul ospitalității nu a reușit să revină la nivelul de dinainte de criza sanitară declanşată de pandemie. Condițiile stricte în care sectorul HoReCa a fost redeschis, restricțiile de călătorie, precum și regulile în continuă schimbare, au dus la reducerea veniturilor pentru sectorul ospitalității și, implicit, al berii, arată Asociația Berarii României. Consumul în HoReCa a contribuit cu doar 8% la vânzările de bere. În schimb, retailul a crescut până la 90%.
Datele din 2021 arată că berea are un potențial puternic de a impulsiona redresarea economică a Europei, prin adoptarea de către statele membre a unor măsuri fiscale potrivite. O creștere moderată a pieții de bere la nivel european ar putea contribui la recuperarea a mai mult de jumătate dintre locurile de muncă pierdute și ar putea genera alte patru miliarde de euro taxe care urmează să fie plătite, arată analizele privind acest sector.
Potrivit datelor statistice, ţara noastră se situează pe locul 7 la consumul de bere în Europa, după Cehia, Olanda, Germania și Marea Britanie. România este a 8-a țară producătoare de bere din Europa, iar 93% din volumul consumat este bere lager. Un fenomen interesant în reprezintă producţia şi consumul de bere artizanală, unde producătorii au început să își adapteze producția în funcție de sezon. În prag de vară, de exemplu, apar sortimente de bere uşoară, cu mai puțin alcool sau cu gust fructat. În schimb, în sezonul rece apar pe piaţă berile care dau greutate gustului, precum cele cu mai mult alcool, cele cu gust de cafea, dar şi berile brune. Potrivit datelor statistice, producția de bere artizanală ocupă, însă, abia un procent din volumul total.