Societatea modernă, bazată tot mai mult pe digitalizare, are nevoie de pregătire avansată în această direcţie încă din liceu. Tocmai pentru acoperirea acestei nevoi, Asociația Patronală a Industriei de Software și Servicii propune introducerea orelor obligatorii de Tehnologia Informației și Comunicării în trunchiul comun din curricula liceală. Potrivit ANIS, propunerea răspunde nevoii tot mai mari de specialiști în domeniu și de cetățeni pregătiți pentru o societate digitalizată.
„Educația în domeniul tehnologiei informației reprezintă o prioritate pentru ANIS, prin care adresăm una dintre cele mai mari provocări ale industriei de IT din România – lipsa specialiștilor IT -, care încetinește progresul tehnologic și digitalizarea societății. Menționăm că țara noastră se situează pe ultimul loc la nivelul UE, în ceea ce privește gradul de digitalizare a societății, conform indicelui DESI, ce integrează și o componentă de educație. Un pas sigur pe care îl putem face, astăzi, spre acest deziderat constă în dezvoltarea competențelor digitale ale absolvenților de liceu și învățământ universitar, iar introducerea orelor de TIC în licee, indiferent de profilul absolvit, reprezintă o necesitate”, a declarat președintele Asociației Patronale a Industriei de Software și Servicii, Mihai Matei.
Asociația propune introducerea în trunchiul comun din curricula liceală a orelor obligatorii de TIC pentru toate tipurile de învățământ – teoretic, vocațional, tehnologic, profesional și tehnic -, indiferent de profilul clasei, întrucât competențele avansate de tehnologie a informației sunt esențiale tuturor cetățenilor, iar IT-ul devine parte, în ritm accelerat, din toate industriile. ANIS consideră necesară actualizarea curriculei pentru cursurile de Tehnologia Informației și Comunicării, astfel încât să nu existe o suprapunere cu noțiunile din gimnaziu, ci să se asigure o completare a materiei predate.
Propunerea este asumată de România prin PNRR, componenta 15 pe Educație având o reformă dedicată în acest sens, cu obiectivul „adaptarea cadrului legislativ pentru dobândirea competențelor digitale ale elevilor transdisciplinar”. Pentru implementare, este necesară elaborarea unui document-cadru, ce vizează îmbunătățirea competențelor digitale ale elevilor din învățământul primar, gimnazial și liceal. Competențele digitale trebuie formate permanent, prin intermediul unei abordări interdisciplinare, în paralel cu integrarea TIC în anumite discipline sau predarea TIC ca disciplină separată, arată Asociația Patronală a Industriei de Software și Servicii.
În prezent, piața de IT, fără segmentul comunicații, înglobează circa 135.000 de specialiști. Potrivit datelor ANIS, industria de profil înregistrează un deficit de forță de muncă între 15.000 și 20.000 de persoane, anual, fără a lua în calcul nevoia de specialiști din alte industrii sau instituții ale statului. Asta, în condiţiile în care numărul absolvenților din facultățile de profil este de până la 8.000 pe an.
Un studiu realizat de ANIS arată că industria de software și servicii aduce un aport de circa 6,2% din PIB, ceea ce însumează aproximativ 13,6 miliarde de euro. Mai mult, în contextului pandemiei de coronavirus, industria IT a înregistrat o creștere de peste 15% pe an, ceea ce reprezintă un ritm de trei ori mai accelerat faţă de creșterea economică anuală a întregii țări. Totodată, industria înregistrează cea mai rapidă rată de creștere a angajaților în ultimii cinci ani, de circa 10.000 de persoane pe an.
Asociația Patronală a Industriei de Software și Servicii a trimis Ministerului Educației propuneri de măsuri menite să sprijine sistemul educațional pentru creșterea competențelor elevilor și profesorilor în domeniul digital. Pe lângă introducerea orelor de TIC în curricula liceală, ANIS propune unele măsuri, precum programe de reconversie pentru profesori, facilitarea accesului experților în școli, acordarea de stimulente financiare pentru profesori, creșterea cifrelor de școlarizare în educație tehnologică în facultăți și finanțări pentru programe de educație privată în domeniul IT.