La sfârșitul acestei săptămâni, în zilele de vineri și sâmbătă, în Piața Unirii din Focșani s-a desfășurat o amplă manifestare aeronautică intitulată „Valorile istorice ale pioneratului aviației vrâncene și românești” de peste 100 de ani. În dimineața zilei de sâmbătă la Aerodromul din Focșani a fost organizat un miting de aviație. Primul planor acrobatic românesc a fost OP-1 proiectat de Ovidiu Popa, maestru al sportului și construit în anul 1951 în atelierele școlii de zbor fără motor de la Sînpetru, unde autorul funcționa și ca instructor de zbor. Cu anvergura de 11,78 m suprafața portantă de 10,7 mp și greutatea totală de 320 kgf, avea o viteză descendentă minimă de 0,85 m/s, finețea 25 la 80 km/h și viteza maximă admisibilă în picaj de 400km/h. Primul planor românesc complet metalic a fost IS-28 B, construit în 1973 la Întreprinderea de Construcții Aeronautice Brașov, după proiectul ing. Iosif Silimon. A fost un biloc tandem cu anvergura de 17 m, suprafața portantă 18,24 mp, greutatea totală de 570 kgf, finețea 32, viteza descendentă minimă 0,70 m/s. Aparatul avea profil laminar, aripa prevăzută cu valeți Fowler și frâne aerodinamice DFS iar ampenajul în formă de T. Primul motoplanor românesc IS-28 M-2, biloc, cu locurile alăturate, proiectat de inginerul iosif Silimon, a fost fabricat în anul 1977 la Întreprinderea de Construcții Aeronautice(ICA) din Brașov. Echipat cu un motor Limbach SL 1700-EI de 68CP, are o greutate maximă de 760 kgf și poate zbura cu viteza de 180 km/h. Cu acest motoplanor pilotul american Hal Laweance a străbătut, între 15 august și 4 octombrie 1978, 15 000 mile trecând în 300 ore de zbor prin 48 de state ale Americii. Cu trei motoplanoare IS-28M-2 piloții australieni William Schoon și Bert Person au străbătut distanța de 22 000 km dintre Brașov și Townsville din Australia în 154 de ore, zburând cu viteza medie de 143 km/h. Anterior, Silimon, împreună cu Barboș și Berețan au mai realizat un motoplanor la care au avut multe greutăți cu axul lung de transmisie de la motor la elice, ca și motorul cu doi cilindri opuși de 700 cm3 construit de el. În 1982 a zburat și la Focșani. Primul avion de concepție și construcție românească cu tren escamotabil a fost avionul de vânătoare IAR-80 cu motor IAR-K-14-1000 de 1000 CP construit în 1939 și care avea o viteză maximă de 510 km/h.Interesant este că primul brevet de invenție pentru avion cu aterizor escamotabil „pentru reducerea rezistenței la înaintare”bcum arătau autorii, a fost brevetul francez nr. 32031 acordat fraților Felix și Louis Temple la 2 mai 1857.
Av. MMP(r) Cernei Ion – A.R.P.I.A.