Producătorii români de mobilă intenționează să atace piața din Kazahstan, pentru a vinde produsele care nu mai pot fi direcționate către Rusia sau Belarus, în contextul noilor restricții. Noua „țintă” este o țară care, spre deosebire de România, are balanță comercială pozitivă, deci putem spune că noi trebuie să vindem, iar partenerii își permit să cumpere. Companiile producătoare de mobilă din România au „posibilitatea accesării pieţei kazahstaneze”, a declarat Constantin-Daniel Cadariu, ministrul Antreprenoriatului şi Turismului, la o întâlnire cu asociația patronală din domeniu. Ministerul a propusun calendar privind implementarea priorităţilor unui parteneriat tripartit. Din parteneriat urmează să facă parte Asociaţia Producătorilor de Mobilă de România (APMR), Ministerul Antreprenoriatului și Turismului (MAT) şi Ambasada Republicii Kazahstan în România. Calendarul va cuprinde acțiuni pentru pregătirea unor misiuni economice, forumuri economice, participări la târgurile de profil din Kazahstan. Datele MAT arată că în primele 3 luni ale anului 2020, volumul total al schimburilor comerciale ale Kazahstanului a fost de 9,40 miliarde de dolari, din care exportul a fost de 3,01 miliarde de dolari, iar importul de 6,39 miliarde de dolari. Pentru comparație, în aceeași perioadă de timp, 1 ianuarie – 31 martie 2020, potrivit Institutului Național de Statistică (INS), România a efectuat exporturi de 17,1 miliarde de euro (circa 18,8 miliarde de dolari), și importuri de 21,5 miliarde de euro (23,6 miliarde de dolari). Așadar, România are un comerț exterior mai voluminos, cu exporturi de 6 ori și importuri de 3 ori mai mari decât Kazahstan. Dar în timp ce la noi balanța comercială este negativă (importurile depășesc exporturile), Kazahstan are balanță pozitivă, pe fondul vânzărilor mari de produse petroliere, care reprezintă aproximativ 55% din exportul total. Industria mobilei exporta circa 30% din producție către pieţele din Rusia şi Belarus, iar restricțiile impuse ca urmare a conflictului din Ucraina fac să fie nevoie de noi zone de desfacere. „Membrii APMR au manifestat interes, totodată, pentru piaţa SUA, EAU, Arabia Saudită, solicitând sprijin pentru promovarea mobilei româneşti pe aceste spaţii şi se analizează modificarea listei de târguri internaţionale”, a declarat Constantin-Daniel Cadariu. El a mai spus că ministerul lucrează la normele de aplicare ale programului pentru internaționalizarea operatorilor economici, care a fost blocat în anul 2020, dar care este esențial pentru exportatorii de mobilă în particular, și pentru toți exportatorii români, în general.